Vuelta 2015: závod, který připouští vše


Mezi 22. srpnem a 13. zářím se ve Španělsku (a Andoře) uskuteční tradičně profilově nejzábavnější a atmosférou nejuvolněnější Grand Tour sezóny, Vuelta 2015. A tak jako vždy se na ní může stát takřka cokoli.

Trasa Vuelty přináší v podstatě osvědčené či již jinde viděné prvky, které jsou vedle sebe poskládány do atraktivního mixu. Rychlý start s prologem a kopcovitým dojezdem, pak rovinatá pasáž, kterou vystřídá období velkých vrcholů, mezi nimiž chybí Angliru (i Covadonga), a nakonec jen kratší časovka a trochu nezvyklá skladba posledních etap. V podstatě všemi zmíněnými rysy Vuelta upomíná k trendu, který ať už dlouhodobě či letošně udává Tour de France. Výjimku tvoří jen poslední zmiňovaný bod, o němž se ještě rozepíšeme v patřičné pasáži článku.

První dny bez jasné dominanty

Jak již řečeno, výkop obstará prolog. Bude měřit 7,4 km a povede z Puerto Banús do Marbelly. Jeho profil je tak rovný, že byste ho přejeli i na tříkolce, jen tedy ne tou padesátkou. Slunná Andalusie pak uvidí i druhou etapu, jež zamíří na Caminito del Rey. Tato prémie by měla svědčit domácím jezdcům a spolu s prologem dává dobrou šanci na červený dres Valverdemu.

Dvě vrchařské prémie pak nabídne i třetí den, kdy se pojede do Málagy. Tam už se ale na 90 % mezi sebou utkají spurteři, když závěr nabízí jen drobné zvlnění. O něco dramatičtější asi bude finiš čtvrté etapy, kdy ve Vejer de la Frontera čeká na rychlé muže dojezd do mírného stoupání. Pátý den zase vesměs rovina poblíž Sevilly.

10 dní, které (asi) rozhodnou

Ale potom už to začne. Prostředních deset etap, z nichž šest končí dojezdem na prémii a žádná není rovná. V malém pohoří Sierra de Cazorla to ještě bude jen „dvojka“. O den později ale La Alpujarra vystaví top favority prvnímu opravdovému testu.

Pak kopcovité okruhy do Murcie, jež ovšem asi nezabrání hromadnému dojezdu. V neděli přímořská etapa končící na „jedničce“ s neuvěřitelnými 415 metry nad mořem. V pondělí 152 km do Castellonu s opětovnou dobrou šancí na hromadný dojezd a konečně pauza po deseti dnech v sedle.

Pyrenejské rozuzlení

Stejně jako na Tour organizátoři z ASO usoudili, že kdo neumí závodit po dni volna, nemá co vyhrávat jejich závody. A tak i zde přichází po první pauze první supertěžký test. Opravdu nadupaná etapa, jež měří pouhých 138 km a celá se pojede v Andorře, obsahuje šest vrchařských prémií, čtyři „jedničky“, jednu „dvojku“ a jednu mimořádnou kategorii.Po takto extrémním testu je pochopitelné, že další den tempo přibrzdí a svažitý profil vyústí ve spurt v Lleidě. Další zvlněnou etapou spíše pro spurtery bude pak i ta do Tarazony, ale už ve čtrnácté etapě se vše vrátí ke starému Alto Campoo. Cíl skoro ve dvou tisících a další klíčová etapa. Podobný profil nabídne i patnáctá etapa a v šestnácté etapě další lahůdka. Hned sedm prémií a ta poslední dokonce zvláštní kategorie.

Časovka a otevřený závěr

Po druhém volném úterku, další libůstka pro milovníky dne po volnu, když bude na programu časovka. 39 kilometrů vesměs po rovině nemusí rozhodovat, ale pamatujme, že na Vueltu pojedou i jezdci jako Rodríguez a právě ti tady mohou hodně ztratit. Ovšem právě v to organizátoři možná doufají. Poslední tři dny v horách totiž mohou být pořádně nudné, pokud nikdo nebude mít chuť závodit. Prémie přijdou pokaždé dost daleko od pásky, příliš na velké stahování. Jen opravdu zběsilá akce by mohla slavit úspěch. A právě coby nositelku jistého odkazu Fuente Dé, místa Contadorova tak slavného a nečekaného triumfu, lze tuto trojici etap vnímat.

No a pak už jen dojezd. 93 kilometrů do Madridu, sprint a sláva. Kdo bude vítězem?

Favorité

Favority Vuelty 2015 jsou podobně jako na Tour de France v první řadě Nairo Quintana a Chris Froome. Žhavým adeptem na výhru mezi týmy je Astana s trojkou Aru – Nibali – Landa, když všichni mohou jet na celkové pořadí. Ze zákrytu poté mohou útočit jezdci jako Valverde, Majka, Rodríguez, Pozzovivo či Schleck.

Další informace můžete najít na oficiálních stránkách nebo na naší stránce závodu.