Dnes, 25. října, byla odhalena trasa Tour de France 2019. Přinášíme vám shrnutí z prezentace a první postřehy.

Oficiální prezentace trasy měla v Paříži start o půl dvanácté a hned v úvodu přivítala hvězdy minulosti i současného pelotonu. Zřejmě největší potlesk sklidil Julian Alaphilippe, ale relativně pozitivního (tedy neutrálního) přijetí se dostalo též Chrisi Froomovi, za nímž na pódium jako poslední dorazil samotný obhájce, Geraint Thomas.

Již předem bylo jasné, že Tour de France s pořadovým číslem 106 začne v Bruselu a startem v zemi krále žluté Eddyho Merckxe oslaví stoleté jubileum notoricky známé barvy trikotu lídra. Časové bonusy v cíli zůstanou zachovány (10 – 6 – 4 s). Týmy opět pojedou v osmi, i to bylo zřejmé předem, jakkoli šéf Mezinárodní cyklistické unie UCI David Lappartient sní o dalším zúžení startovního pole. Po poledni jsme se dozvěděli zbytek z toho, co o Tour de France 2019 víme nyní.

První závodní blok

Belgická metropole bude 6. července hostit Grand départ, první dojezd (zřejmě spurterský) a rovněž start a cíl druhé etapy. Jediná individuální časovka závodu (potvrzující tak trend posledních let) nebude dlouhá – skončí po 27 kilometrech u Atomia. Třetí etapa bude ještě belgická, alespoň úvodní kilometry u města Binche (možná si vzpomenete na místní klasiku: Binche-Chimay-Binche). Cíl bude do mírného stoupání v Épernay. Mezi dvěma velkými historickými městy Remeší a Nancy povede čtvrtá etapa vstříc Vogézám.

Ve stínu Alp a Pyrenejí tak trochu popelka mezi francouzskými pohořími na severovýchodě země nabídne mírnější etapu do Colmaru, možná vhodnou pro uprchlíky, a v šesté etapě dojezd na Planinu krásných dívek. První opravdu horská etapa, první test favoritů. Poté výsostně tranzitní, s 230 kilometry nejdelší etapa ročníku do Chalon-sur-Saône a po ní zvlněný test s cílem v Saint-Étienne. Totožný bude díky Centrálnímu masivu charakter nedělní deváté etapy a netradičně pondělní desátá etapa se bude svažovat do Albi. Úterý přinese volný den.

Profil - 6. etapa Tour de France 2019

Druhý závodní blok

Čtvrté největší francouzské město Toulouse a jedenáctá etapa nabídnou stravu spurterům, jenže to už bude peloton skoro pod Pyrenejemi. Ve dvanácté etapě se po jedenácti letech vrátí do itineráře Bagnères-de-Bigorre zkouškou perfektní pro uprchlíky či hodně redukovaný spurt. I druhá časovka v závodě povede ze startovního města zase zpět při délce 27 km a okolí Pau postaví týmům do cesty zvlněný profil. No a pak čtrnáctá etapa a lahůdka v podobě dojezdu na Tourmalet. Návrat po devíti letech – v roce 2010 tu Contador v cíli přátelsky fackoval Andyho Schlecka, zoufalého že ani 15 zrychlení Španěla nesetřáslo. Před dnem volna přinese další horský dojezd patnáctá etapa s cílem ve Foix.

Profil - 14. etapa Tour de France 2019 (Tourmalet) Profil - 15. etapa Tour de France 2019

Závěrečné etapy

Nîmes poskytne závodníkům odpočinek a v minimalistickém režimu Tour 2019 bude jako třetí městem startovním i cílovým, rarita o to větší, že tu jde o hromadnou etapu. Spurteři si každopádně zase trochu užijí a upřou zraky k Paříži. Už sedmnáctá etapa zajistí totiž vjezd do Alp, byť v Gap se ještě bude dojíždět z kopce. Pak přijdou ke slovu dvoutisícovky. Přes Col de Vars, Izoard a Galibier povede 207 km dlouhá osmnáctá etapa do Valloire. V devatenácté etapě 2770 metrů vysoké monstrum Iseran a cíl na Montée de Tignes (2113 m n. m.). Dvacátá etapa bude stejně jako devatenáctá patřit k nejkratším v závodě, ovšem dojíždět bude do Val Thorens, nejvyššího evropského lyžařského střediska, které přitáhlo spekulace silničními rekonstrukcemi. Nakonec se pojede do 2365 metrů a stoupání to bude více než třicetikilometrové.

Profil - 20. etapa Tour de France 2019

Kam povede poslední etapa Tour? Otázka zní spíše odkud. Startovat se bude v Rambouillet a po sedmi letech tu opět začne závěrečná krasojízda do Paříže. Bude 28. července a zatímco jezdci na celkové pořadí se budou radovat z vydobytých úspěchů, spurteři se utkají o ten poslední.

Dodatky, ohlasy, možní favorité

Trasa Tour byla novináři a fanoušky přijata ambivalentně. Někteří volají po větší odvaze, inspiraci Girem či delších horských etapách, byť závod nenabídne ani jednu pod 100 kilometrů. Zároveň je tato Tour de France – slovy Christiana Prudhomma – „nejvyšší v dějinách“, zdolávat bude třicet prémií vyšších kategorií a pětkrát bude dojíždět na kopec. Proti kalkulované nudě tasí organizátoři jen 27 kilometrů individuální časovky hned druhý den, tak aby zůstal oceán času na rozhodující útoky v horách. Ty by měly podpořit bonifikační sekundy, které bude možno získat krom cíle také na vybraných místech klíčových stoupání. Celkem bude takových prémií osm, první ve třetí (Côte de Mutigny) a poslední v devatenácté etapě (Col de l’Iseran). Na detaily si ovšem ještě musíme počkat.

Přes střídmost boje s chronometrem hraje týmová časovka a skladba stoupání do karet Chrisi Froomovi. Měl by to být jeho velký návrat a možná poslední šance vyhrát Tour, než mu (nejen) britští dravci nadobro seberou post světové a národní vrchařské jedničky. Tour měla být středobodem sezóny i pro Toma Dumoulina. Po prezentaci byl diplomatický, jemu by dvoutisícovky závěrečného týdne vonět nemusely. K Merckxovu rekordu etapových vítězství se zkusí přiblížit uzdravený Mark Cavendish. Dojet do Paříž bude dle Prudhomma snazší, než se zdá. Ale rychlík z Manu si přeje také obléct žluť a tu chce i Groenewegen.

Stejně bude asi smýšlet Peter Sagan. Návrat na Tour – ne ovšem v roli lídra a zřejmě po boku Cavendishe – by měl čekat Romana Kreuzigera. Uvidíme, jaké plány svěří Astana Janu Hirtovi. Měla by to být jeho velká sezóna, jeho bitva o další velký kontrakt. A co Leopold König? Stane se zázrak a vrátí se na Starou dámu?

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.