Dresy Tour de France

trikoty tour de france

198 jezdců bojuje na Tour de France o celkové prvenství. Existují však i další soutěže, které se dají vyhrát. Celkem jich je 7 a my si je níže představíme.

Co jednotlivé soutěže znamenají, jak se odlišují a jak je získat?

Vítěz etapy

vitez etapyNa Tour de France 2015 je možné vyhrát na 9 rovinatých, 3 kopcovité a 7 horských etapách, dále ještě v jedné individuální časovce.

Sponzorem etapového vítězství je firma PowerBar. Ta je jednou z největších firem, která se zabývá výrobou nutriční výživy. PowerBar je dceřinou společností firmy NESTLÉ.

Žlutý dres

zluty dres tour de franceŽlutý dres se dává nejrychlejšímu jezdci celkové individuální klasifikace. Sponzorem žlutého trikotu je od roku 1987 Crédit Lyonnais (LCL). Crédit Lyonnais je významná francouzská banka se sídlem v Lyonu. Banku založil v Lyonu Henri Germain 6. července 1863. V roce 2003 ji koupila banka Crédit Agricole.

Zelený dres

zeleny dres tour de franceZelený dres vozí nejlepší jezdec bodové „sprinterské“ klasifikace. Na jednotlivé etapy je vypsáno několik sprinterských prémií. Body jsou udělovány taktéž prvním jezdcům v cíli (níže tabulka). Sponzorem je od roku 2015 firma Škoda. Společnost Škoda patří díky závodům v Mladé Boleslavi, Kvasinách a Vrchlabí, k největším a nejdůležitějším podnikům v Česku. Již od roku 1905 vyrábí kvalitní česká auta a patří k nejoblíbenější značce aut v ČR.

Body jsou rozdělovány následujícím způsobem:

Typ etapy Pořadí
1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. 13. 14. 15.
rovinatá etapa 45 35 30 26 22 20 18 16 14 12 10 8 6 4 2
kopcovitá etapa 30 25 22 19 17 15 13 11 9 7 6 5 4 3 2
horská etapa 20 17 15 13 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1
prolog, časovka 20 17 15 13 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1
sprintérská prémie 20 17 15 13 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Puntíkovaný dres

puntikovany dres tour de francePuntíkovaný dres dostane nejlepší jezdce bodové „vrchařské“ klasifikace. Na jednotlivé etapy je vypsáno několik takzvaných vrchařských prémií. Kopce jsou na Tour různě kategorizovány. Hors catégorie je nejvyšší kategorie stoupání na Tour de France a je takzvaně „mimo kategorii“. Čím těžší kopec, tím více bodů závodník získá. Sponzorem puntíkovaného trikotu je společnost Carrefour. Carrefour je maloobchodní řetězec nabízející potravinové a nepotravinové zboží. Společnost vznikla v roce 1958.

Body jsou rozdělovány následujícím způsobem:

Kategorie Pořadí
1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10.
Hors catégorie 25 20 16 14 12 10 8 6 4 2
1. 10 8 6 4 2 1
2. 5 3 2 1
3. 2 1
4. 1

Bílý dres

bily dres tour de franceBílý dres se dává nejlepšímu jezdci do 25 let v celkové individuální klasifikaci. Sponzorem je od roku 2015 společnost Krys. Společnost Krys nabízí brýle a brýlové čočky. Působí ve Francii a Belgii na celkem 866 pobočkách.

Bojovník dne

Bojovník dneV každé etapě rozhoduje osmičlená komise cyklistických odborníků, kdo byl největším bojovníkem etapy. Uděluje se jezdci, který nejvíce oživil etapu. Například to bývá jezdec, který byl nejdéle v úniku. Tato soutěž není ohodnocena dresem, ale bílým číslem závodníka v červeném poli. Od roku 2014 je sponzorován firmou Antargaz, významným hráčem na trhu s LPG.

Týmová klasifikace

Týmová klasifikaceDo týmové klasifikace se připisují časy tří nejlepších jezdců etapy do celkového času týmu s výjimkou týmové časovky, kdy se čas počítá až po projetí pátého jezdce týmu. Průběžné lídry týmové klasifikace poznáte podle čísla dresu, kdy je černý text na žlutém pozadí. Sponzorem týmové klasifikace je firma Ragt. Ragt Semences se zabývá výzkumem, výrobou a prodejem semen po celém světě. Hlavní artiklem jsou běžné plodiny jako například kukuřice, slunečnice a luštěniny. Tato firma investuje minimálně 14 % svého obratu do výzkumu nových odrůd.