Konvenčně grandiózní Giro d’Italia 2015


Takticky i fyzicky náročné, různorodé, vcelku arytmické, ovšem velmi atraktivní. Takové je Giro d’Italia 2015. Trasa, jejíž většina se táhne severní Itálií (včetně náštěvy Švýcarska v 17. etapě), vyžaduje od jezdců opravdovou všestrannost a nabízí velký potenciál.

Kromě nepředvídatelného počasí ve výškách nad 2 000 metrů se ale tentokrát závod bude muset vypořádat i s jednou další výzvou: směrem k Giru patrně vrcholícímu přísunu informací z padovského vyšetřování, které může hodně zatopit Nibaliho Astaně.

Giro d’Italia začne v San Lorenzo a Mare, malém přímořském městečku, jehož počet obyvatel se nakrátko dostane na tisíce procent obvyklé hodnoty. To už se ovšem nedá říct o cíli 17,6 km dlouhé rovinaté týmové časovky, jímž je San Remo – proslavené například jednorázovkou z Milána. Druhý den poté zamíří trasa do Genovy alias Janova a vedle prvních vrchařských bodů nabídne i hromadný finiš a možná změnu dresu lídra. Hned třetí den ovšem klade před lídra celkového pořadí, ať jím bude kdokoli, nelehkou výzvu. Etapa dlouhá pouhých 136 kilometrů obsahuje i dvě vrchařské prémie a po rovině je až posledních dvacet kilometrů. Za normálních okolností by měli přijít ke slovu spurteři, ale únik bude mít určitou šanci. To samé se potom da říci o čtvrté etapě – další nelehká výzva. Zvlněný profil a jen deset kilometrů před cílem v La Spezii vrchařská prémie. Pátá etapa na vrchol v horském sídle Abetone už nenechává na pochybách, kdo bude útočit a kdo patrně převezme dres lídra.

 

První týden pokračuje zkouškou do Castiglione della Pescaia, která by měla opět ústit v bitvu rychlých mužů a rovněž tak to asi bude nazítří ve Fiuggi. Až v osmé etapě do lyžařského resortu Campitello Matese přijdou zas ke slovu nízké převody. Etapa zakončená drobným klesáním bude fyzicky nejnáročnějším spektáklem prvních 14 dní závodu. Navíc ji následuje třeskutá klasikářská řež – 212 km s cílem v San Giorgio del Sannio a jen s málem rovin . Pokud bude chtít devátou etapu kterýkoli tým kontrolovat, vydá se hodně ze sil a den volna v nejjižnějším bodu závodu přijde vhod. Peloton ho ovšem nestráví přímo v zde, nýbrž se přesune severněji ke startu dalších etap.

Cesta zpět k vrcholům severu začne v Civitanova Marche. Rovinaté duo etap, přičemž ta jedenáctá bude sice zvlněnější, ale zase kratší, přinese asi další hromadné dojezdy, ale to se už nedá říct o dvanácté etapě, jež končí ve Vicenze na Monte Berico – klasické italské městské stoupání a „uphill sprint“. Ve třinácté etapě totální transferní rovina, pozor však: bude pátek! Na osudové hrátky a zejména pády nebudou chtít doplácet zejména top favorité, aby byli připraveni na sobotní časovku. Skoro 60 kilometrů, vrchařská prémie, sjezd a krátké stoupání v samém konci. Spolu s nedělními 165 km na Madonna di Campiglio vražedný víkend a opět zasloužená dávka volna.

Posledních šest dní potvrdí gradující tendenci Gira. Etapa s pěti těžkými stoupáními do Apricy, transferová etapa do Lugana, únikářská lahůdka do Verbanie a pak Cervinia se Sestriere, dva těžké finiše vysoko nad mořem. No a pak dojezd do Milána. To je ve stručnosti program, který čeká startovní pole.

Profily plné kopců samozřejmě ještě nejsou zárukou atraktivního závodění. Jednak může hrát roli taktika a také je fakt, že cílová stoupání nejsou úplně nejtěžší. V Aprice to platí vůbec nejvíce, ale i etapa do Sestriere může trpět: zatímco štěrkový předfinální výšlap se právem těší mimořádné kategorizaci, cílová dvojka je proti němu trpaslíkem. Vzpomeňme na rok 2011 – Roman Kreuziger ztrácí na štěrku, pak střemhlavým sjezdem stahuje a ve výsledku etapa nic moc nemění. Přesto celková náročnost oslovuje.

 

Kdo se tedy bude radovat v Miláně nemusí být do posledního momentu jasné.

Že se tam však bude radovat vedle celkového vítěze i jeden spurter je takřka jisté.

Favorité

Favoritem číslo jedna je řečí kurzů jednoznačně Alberto Contador. Důvod je jednoduchý: Quintana ani Froome titul z Gira necílí a Nibali nejspíše na vítězství také nepojede. To znamená, že nejsilnější Contadorovi oponenti budou Urán a Aru. Kdokoli další pojede více méně jako černý kůň. V teorii by tohle Giro prostě mělo být Contadorovo.

Teorie ovšem ne vždy platí.

Zda tato platit bude se začneme dozvídat 9. května 2015.