Druhý závodní blok Tour de France se chýlí ke konci. Obstará ho dlouhá etapa se závěrem, který je na hranici zvládnutelnosti pro čistokrevné spurtery a může způsobit vteřinové rozestupy i mezi top favority.
Až se tomu nechce věřit. Etapa Tour zatím nikdy nestartovala ani nekončila v Bernu, ačkoli je od hranic vzdálen jen asi 50 kilometrů. Bern není největším městem Švýcarska (více obyvatel má krom Curychu i Ženeva a Basilej; takové Brno je větší hned trojnásobně), je však městem hlavním. Tak se to alespoň říká. Švýcarsko de iure hlavní město nemá a Bern je jen městem federálním. Symbolicky pro Švýcarsko coby baštu demokracie a decentralizace sedí na bernské radnici zástupci 13 politických stran a jeden nezávislý. Třetinu městského obyvatelstva navíc tvoří cizinci.
Cesta do Bernu bude vcelku příjemná. Bez velkého větru, i když za pocitových teplot přes třicet stupňů. Na trase je jen jedna vrchařská prémie, skutečně nejtěžší drobné stoupání ale přijde na 132. kilometru. Sprint na 167,5. kilometru je stoupavý, stejně tak i samotný závěr. Ten obsahuje úsek po kostkách a mezi 2,25 a 1,1 km od cíle celkem 850 metrů do 7, respektive 6,5 %. Bude se přejíždět přes dva mosty, zatáčet. Až poslední kilometr je zcela rovný.
Profil nejlépe vyhovuje Saganovi, Kristoffovi, Van Avermaetovi, ale vidět by mohli být i spurteři – specialisté a stejně tak zatím málo znatelní Cimolai, Martens, Navardauskas či Lutsenko. Po dvou týdnech závodění je v pelotonu hodně unavených nohou a to představuje problém pro vrchaře. Mezery vzniknou velmi snadno a ztratit se dá i deset vteřin.
Tour v Bernu se cyklisticky dožili tři Švýcaři, kteří umějí v dnešních podmínkách zazávodit. Albasinimu bude letos 36, Elmigerovi 38 a Cancellara už dokonce ohlásil konec kariéry. Uvidíme, kdo z nich zazáří, ale šance na domácí triumf jsou solidní.
Do 12:40 můžete tipovat v naší facebookové soutěži, přenosy začnou ve 14 a dojíždět se bude mimořádně pozdě, možná až po šesté.
Cyklisté patří ke každodennímu životu v Bernu a město je plánovitě podporuje:
http://www.bern.ch/themen/mobilitat-und-verkehr/gesamtverkehr/strategien-und-konzepte/velostrategie
Doufám, že tento přístup bude vzorem pro nás v Hradci Králové a Pardubicích!