Tolik diskutovaný zdravý životní styl a hlavně rovnováha mezi příjmem stravy a jejím výdejem, námi laiky tolik opomíjeného, je pro profesionálního cyklistu alfou a omegou jeho výkonosti.
Cyklistika patří mezi jeden z nejnáročnějších sportů, co se týká energetického výdeje a množství spálených kalorií. Na jednu stranu musí jíst cyklista velmi střídmě a na druhou stranu, musí jeho strava obsahovat veškeré potřebné prvky, aby tělo bylo schopné podávat opakovaně výkony odpovídající maximálnímu vytížení. Je to složitá alchymie, ale každý cyklista zná svoje tělo, a má na sobě odzkoušené stravovací návyky.

Při velkých 3- týdenních závodech a během jednotlivých etap je o cyklisty postaráno odborníky z řad jejich týmů.
Den cyklisty začíná, jako u každého z nás, probuzením. Následuje snídaně, která dodá tělu tolik potřebné kalorie. Někdo dává přednost lehké snídani cereáliím s mlékem, tvarohu, nízkotučnému jogurtu, ovoci, medu, džemu, nebo o něco vydatnější snídani šunku, sýry, vejce. Důležité je, aby strava nebyla nadýmavá, což by způsobovalo problémy. Z nápojů je dobrý čaj, káva, kakao, nebo šťáva z čerstvého ovoce.

Během závodů se cyklisté posilují různými energetickými tyčinkami, nebo gely. V případě nutnosti dostat do těla rychlou energii, je dobrý banán. Dobře se jí a poskytuje draslík. Na trase závodu je tzv. bufet, kde na cyklisty čekají lidé z týmů a předávají cyklistům plátěné tašky s jídlem a pitím. Obsah tašky je různý, podle zvyklosti jednotlivých jezdců. Jsou připraveny různé sendviče, což je druh pokrmu sestávající ze dvou plátků chleba, nebo veky, mezi které je vložen jeden, nebo více druhů náplně. Také jsou oblíbené tzv. energetické koule, nebo lehké koláčky. Ovoce nakrájené na kousky připravené k okamžité konzumaci.

Nesmíme zapomenout na přísun tekutin. Základem je čistá voda a různé iontové nápoje, k dodání minerálních látek a energie. Cyklistům hrozí dehydratace při velkém výdeji energie, z nedostatku zavodnění organizmu. Mnoho případů kolapsů organizmu, bylo způsobeno nedostatkem tekutin. Zvláště za chladného počasí, kdy nemají jezdci pocit žízně a zapomínají pít. Cyklisté se také rádi napijí coca coly, která je dodávána v menším balení.

Po dojezdu závodu jsou cyklisté vyšťaveni s přemírou adrenalinu v krvi. Je potřeba se uklidnit a dodat tělu tolik potřebné látky k regeneraci organizmu. V některých týmech už v autobuse připravují lehká jídla / rýži /, aby se cyklista něco málo zasytil. Pro zahřátí různé čaje a teplé nápoje.

Večeře už probíhá většinou na hotelu, v týmovém duchu, kde se většinou probírá dojetý závod. K večeři se podává lehké, ale hodnotné jídlo, zeleninové saláty, těstoviny, kuřecí maso, ryba, rýže, zelenina. Profesionálové dobře znají své tělo a za ta léta vědí, jak s ním zacházet.

Důležitým a zároveň také nestandartním prvkem ve výživě profesionála, je důraz na velmi nízkou tělesnou váhu. Není snadné se s tím vyrovnávat, proto je nutné jíst střídmě, ale strava musí obsahovat všechny atributy, aby tělo bylo schopné opakovaně podávat, výkony odpovídající maximálnímu zatížení.