Období klasik je za námi a to je ta pravá chvíle připomenout si, co se v posledních týdnech dělo v ženském pelotonu. Women’s WorldTour mimo jiné opustila jedna veleznámá značka. Padalo se i slavilo. A kalendář příští sezóny překvapivě doznal zásadní změny.
Něco začíná, něco končí
Již dříve jsme vás informovali o nevoli, kterou vyvolala absence přímých přenosů na Giro Rosa. Málokdo však čekal, že UCI sáhne k ráznému kroku, který nakonec učinila: Giro v roce 2021 nebude součástí WorldTour. Vzhledem k premiérové Tour de France plánované na rok 2022 tak organizátoři budou muset v příští sezóně opravdu zabrat. Jinak už růžový dres nikdy nemusí získat prestiž, jíž do letoška měl.
A když jsme u těch začátků a konců: v říjnu skončily hned dva worldtourové projekty. Barvám Équipe Paule Ka prozaicky došly peníze a v polovině měsíce ze dne na den přestaly závodit. Plánovaný byl naopak konec superznačky Boels-Dolmans, jež se po devíti letech přemění na formaci SD Worx. Bude u toho i Nikola Nosková, opouštějící právě Équipe Paule Ka. A nepůjde o jedinou nizozemskou novinku. Ženský tým kolem Marianne Vos rozjíždí Jumbo-Visma.

Blížící se konec sezóny je pro některé samozřejmě také koncem kariéry. Již v 31 míří do cyklistického důchodu olympionička, bývalá australská šampiónka a úspěšná klasikářka Gracie Elvin. Brzy peloton opouští rovněž Lucy van der Haar. Talentované Britce je teprve 26. „Po letech to konečně přišlo,“ slavila ještě před přerušením sezóny v slzách výhru na Dubai Tour. Jenže to byl předposlední závod, který někdejší juniorská mistryně světa dojela, a hořkosladký příběh (přinejmenší pro tuto chvíli) končí.
Velká jízda Van der Breggen, velký pád Dygert
Anna van der Breggen kolo na hřebík pověsí nejspíš příští léto. V září jsme se s čerstvě růžovou dámou loučili jako s top favoritkou silničního závodu na mistrovství světa, Imola jí však zlatě zacinkala už v časovce. Nechtěně u toho asistovala Chloé Dygert. Po hrozivém pádu sice věrna cyklistické mentalitě přemýšlela nejdřív o ztraceném čase, hluboké tržné rány na levé noze ale znamenaly, že její další cesta nemohla vést jinam než do nemocnice.
Okolnosti přály Anně van der Breggen i v silničním závodě, do nějž nastoupila stále ne zcela stoprocentní Annemiek van Vleuten a téměř v roli superdomestičky reprezentační rivalce/kolegyni rozjela její 40kilometrové sólo. Ve formě, v níž Van der Breggen byla, pak jinak než pátou obhajobou v řadě nemohl dopadnout ani její výlet na Valonský šíp.
Boj s technikou i za rovné platy
Druhá na úvodní z netradičně podzimní série belgických klasik dojela Cecilie Uttrup Ludwig. A favoritku favoritek mohla potrápit ještě víc, kdyby předtím nestrávila dlouhé kilometry stíhačkou po výměně kola. Technika se s ní nemazlila ani na mistrovství světa. Jen vybitá přehazovačka tam dost možná stála v cestě medaili. Mechaniky uvedla do deprese, samotnou Dánku s elánem na rozdávání rozčílila natolik, že po závodě radši vynechala rozhovory.
První říjnovou zastávkou pro elitu bylo Lutych–Bastogne–Lutych. Vládl velký únik a z něj potřetí po restartu sezóny Lizzie Deignan. Mocně ji však naháněla Grace Brown a o tři dny později si spravila chuť alespoň v Brabantsku. Amstel Gold Race vlivem restrikcí nizozemské vlády odpadla, a WorldTour tak pokračovala až na Gent–Wevelgem. Domácí duel vyhrála proti Kopecky Jolien D’Hoore.

Oranžová síla poté dominovala i ve Flandrech. Roli lídryně naplno využila Chantal Blaak, za ní dospurtovala pro druhé místo Amy Pieters. A chvíli to vypadalo, že také rozlučka Boels-Dolmans bude vítězná. Jenže nejrychlejší, byť zavřená na bariéře, byla v De Panne Lorena Wiebes a jury přisoudila výhru jí. Po fantastické loňské jízdě šlo letos pro stále teprve 21letou hvězdu, jíž má Sunweb pojištěnou až do roku 2024, o první worldtourový triumf.
Belgické klasiky pečlivě sledoval například pilot formule 1 Valtteri Bottas. Závody ho bavily, zaskočilo ho ale, kolik bere první žena Ronde van Vlaanderen oproti vítězi mužské verze. „82 € za kilometr. 10 € za kilometr … Což se muži a ženy nesnaží o výhru úplně stejně?“
I can’t get it. Prize money at @RondeVlaanderen winners for men (picture 1) and women (picture 2).
Men’s winner €20k = ~82€/km
And Women’s €1.4k = ~10€/km
It’s not about the money, but about the equality.. Doesn’t men and women work equally hard to try and win this race? pic.twitter.com/5HJGu3qqDL
— Valtteri Bottas (@ValtteriBottas) October 18, 2020
Španělské překvapení na závěr
Na sklonku klasikářské sezóny jsme včera měli poznat první vítězku Paříž–Roubaix. Bohužel, covid tomu chtěl jinak. Zrušena byla rovněž Bretagne Ladies Tour, a tak se sezóna dohrává již jen na dvou polích. Až v těchto dnech se závodí o některé národní dresy v Itálii či Francii, odkud vám shrnutí výsledků přineseme v listopadu. – Jak stále věříme, po odjetém závěrečném podniku Women’s WorldTour.
Tím má mezi 6. a 8. listopadem být Madrid Challenge, respektive CERATIZIT Challenge. Poprvé tříetapová, nicméně s itinerářem, který do posledních chvil zůstává trochu mystériem. Tvořit by jej každopádně mělo kritérium pro spurterky, individuální časovka a horská etapa. S přesnou skladbou etap vás seznámíme těsně před startem.