Donedávna jen konspirační teorie, které se velká část profi pelotonu smála. Devatenáctiletá belgická cyklokrosařka však na probíhajícím MS v Zolderu dokázala realitu problému, jehož skutečný rozsah zatím neznáme.
Pojem „motorka“ už nějakou dobu v cyklistice neznamená jen kompliment o časovkářských dovednostech. Jezdit na ní měl podle kritiků Fabian Cancellara, ale motor měl být také důvodem Contadorovy výměny kola na posledním Giru. Pro lepší detekci se vyjádřila i ikona boje proti dopingu Greg LeMond.
S novými metodami detekce nyní UCI skutečně přišla. Nikdo si však ale asi nepřál, aby se „úspěch“ dostavil tak rychle. Na devatenáctiletou Belgičanku Femke van den Driesscheovou, která do závodu do 23 let vstupovala jako čerstvá národní šampionka a mistryně Evropy stejné kategorie, čekalo v depu kolo s pár desítkami wattů navíc.
Samotná závodnice doping popírá. „Není to moje kolo, bylo tam omylem… Patří mému kamarádovi. Trénuje s námi,“ vysvětlovala, jak se kolo do depa dostalo. Stanovisko UCI je nicméně ústy Briana Cooksona jiné: „Věříme, že šlo opravdu o technologický doping.“ Závodnici tak hrozí minimálně půl roku bez kola a pokuta 200 000 švýcarských franků, ačkoli se nedostala k použití stroje přímo na trati. Výrobce kol Wilier Triestina chystá na Belgičanku žalobu. „Jsme v šoku… Od činu se distancujeme,“ uvedl v prohlášení.
Italská Gazzetta dello Sport přišla dokonce s tvrzením údajného insidera – prodejce kol -, který prý prodal během posledních let 1200 motorizovaných kol. Nejnovější model má fungovat na elektromagnetickém principu v rámu přímo u kola a může za cenu 5,5 milionu korun zvýšit výkon jezdce až o 60 wattů. Pro představu: jde o navýšení výkonu pohybující se v desítkách procent, a to i z pohledu mužských profesionálních cyklokrosařů (jejichž průměr v závodě může být kolem 400 W).
Samozřejmě – i pokud by článek Gazzetty byl pravdivý – takový doping by se finančně vyplatil jen elitním profesionálům. Nicméně jestli je realita alespoň taková, lepší, anebo ještě horší, se dozvíme až později a vzhledem k omezené možnosti motorový doping zpětně prokázat možná v plné míře také už nikdy…