Druhé desetiletí dvacátého prvního století, druhého tisíciletí je minulostí a my vybrali 50+1 největších momentů za toto uplynulé období. Každou středu v 10:00 vám jeden z těchto momentů odhalíme a podíváme se společně na mýtické bitvy, výhry a příběhy, které dokáže napsat jen cyklistika.
O tom, že počasí je často v závodě klíčovým faktorem, jsme již v našem seriálu psali. Mrazivé či příliš teplé podmínky zpravidla nutí jezdce ze závodu odstoupit. Ještě důležitější bývají povětrnostní podmínky. Vítr dokáže peloton nadělit na mnoho malých skupin a mnohdy ze zdánlivě jednoduchých a bezvýznamných úseků učinit ty klíčové. Jen málokdy ale bičuje peloton vítr tak silný vítr, že by dokonce shazoval závodníky z kol.
Gent-Wevelgem je jednou z úvodních klasik sezóny. Jelikož poslední kopce jsou umístěny poměrně daleko před cílem, často se stává, že do cíle dojede početná skupina, a nakonec se rozhodne ve spurtu. To však nebyl případ ročníku 2015.
Do úniku se na začátku dne dostali Tim Kerkhof (Roompoot Oranje), Alexis Gougeard (AG2R), Albert Timmer (Giant-Alpecin), Alex Dowsett (Movistar), Pavel Brutt (Tinkoff-Saxo), Jesse Sergent (Trek Factory Racing) a Mirko Tedeschi (Southeast). Zbývalo 240 kilometrů a tato skupina si rychle začala budovat náskok. Jenže již v té chvíli bylo jasné, že sluneční paprsky závodníky příliš hřát nebudou. K tomu se přidal velice silný protivítr. Výsledkem bylo navýšení tempa pelotonu a únik během dvou kilometrů ztratil celý, minutu a půl velký, náskok. Stále však zbývalo 126 kilometrů do cílového Wevelgemu a startovní pole se začalo drobit na malé skupiny. Vítr byl tak silný, že někteří závodníci měli co dělat, aby se udrželi na kole, Gert Steegmans z Treku dokonce vyjel ze silnice. Smůlu pak měl Mark Cavendish, který se sice udržel s čelní skupinou, ale následně ho zdržel defekt. Mnoho jezdců ze závodu začalo odstupovat.
Sto kilometrů před cílem čítala čelní skupina přibližně 25 závodníků. Tempo se následně zpomalilo, od startu se totiž závodilo naplno, a tak si i ti nejsilnější potřebovali odpočinout. Ne však Maarten Tjallingii z LottaNL-Jumbo. Ten se rozhodl nepříznivým podmínkám čelit v osamocení a vyrazil vpřed. Jenže právě za nepříznivé povětrnostní situace se ukázala výhoda skupiny oproti jednomu závodníkovi. Tjallingiimu došly síly a 75 kilometrů před cílem ho předehnal Jürgen Roelandts.
Mezitím se dostal do potíží Zdeněk Štybar, který musel řešit defekt zadního kola. Zatímco se po výměně snažil dostat zpět, skupinu favoritů táhl jeho týmový kolega Stijn Vandenbergh. Ten si totiž vytáhl z ucha sluchátko a o Štybarově defektu tak patrně nic nevěděl, naopak, ostatní ještě vybízel ke spolupráci. Nakonec jeho snaha vytvořila skupinu, kde byli kromě něj ještě Daniel Oss, Geraint Thomas, Sep Vanmarcke a Jens Debusschere. Později se k nim přidal ještě Luca Paolini.
Vpředu jel však stále osamocený Roelandts a jeho náskok se již blížil 2 minutám. Skupinu navíc nakrátko opustil Thomas. Brit skončil v příkopu vedle silnice, když ho vítr doslova smetl ze silnice. Jezdec týmu Sky ale ukázal svou houževnatost a 56 kilometrů před cílem se do skupiny vrátil. Zezadu se dokázal přiřítit také Niki Terpstra. Roelandtse se těmto závodníkům podařilo dohnat až 17 kilometrů před cílem. V tu chvíli již nebyl ve skupině Daniel Oss, který o několik chvil dříve odpadl.
Zanedlouho vyrazil Terpstra. K němu se připojil ještě Luka Paolini. Stíhací práce se musel ujmout Thomas. Ten se zbavil Debusschereho i Vanmarcka, na jeho zadním kole zůstal již jen Vandenbergh. I toho však dokázal Thomas rychle setřást, a nakonec zlikvidovat svou ztrátu na vedoucí duo. Tato trojice však nespolupracovala a celá skupina se tak opět spojila.
Šest kilometrů využil chvíle váhání Paolini a vybudoval si malý náskok. Ostatní se po sobě chvíli ohlíželi a Ital ve službách Kaťuši získal těch rozhodujících několik metrů. V samém závěru se sice od ostatních ještě oddělili Thomas s Terpstrou, bylo však příliš pozdě. Paolini jako první projel cílem a oslavil tak výhru. Pro druhé místo si dojel Niki Terpstra, třetí pozice zbyla na Thomase.
Paolini byl elitním rozjížděčem pro Alexandra Kristoffa, ten den však potvrdil, že sám umí vyhrávat. K vítězné etapě na Giru či Omloopu Het Nieuwsblad tak přidal další velkou výhru. Neslavně však skončila jeho kariéra. Ještě v témže roce po sedmé etapě Tour de France se objevila informace o Paoliniho pozitivním testu na kokain. Z Tour tak putoval domů a později mu byla zakázána činnost na další dva roky. Ital působil v pelotonu již od roku 2000 a ve 38 letech to pro něj znamenalo konec kariéry.