Dvanáctý týden přinesl napínavý závěr Tirrena-Adriatica, menší klasiky v Belgii, přestavení dvou etap Tour 2020, či ohlášení dvou změn názvů týmů v letošním roce. Hlavním bodem byl však sobotní monument Milán-San Remo.
V tomto týdnu se jely poslední dvě etapy na Tirrenu-Adriaticu. Šestá etapa byla určena spurterům. Tým Deceuninck Quick-Step chystal pozici pro Eliu Vivianiho. Rozjíždět ho měli Maxi Richéze a Julian Alaphilippe. Jenže Viviani byl více vzadu, než jeho rozjížděči, a proto se spurtu pustil Julian Alaphilippe. Richéze mu vybudoval skvělou pozici a Alaphilippe nasadil k trháku, na který nedokázal nikdo zareagovat.
Poslední den čekala časovka s délkou o něco málo vyšší než 10 kilometrů. Adam Yates do ní nastupoval s pohodlným náskokem 25 vteřin na Rogliče. Jenže zatímco jeho bratr Simon na časovce zapracoval a zajíždí kvalitní výsledky, Adam zde má ještě mezery a právě nyní se mu to vymstilo. Primož Roglič projel trať o 26 vteřin rychleji a vystoupal na nejvyšší stupínek. Druhý skončil tedy Adam Yates a třetí byl Dán Jakob Fuglsang. Etapu vyhrál mistr Evropy v časovce Victor Campenaerts z Lotta Soudal.
První monument roku 2019 je minulostí. Závod nabídl napínavou podívanou. Působivý byl útok Niccola Bonifazia ve sjezdu z Cipresy. Na Poggiu pak Zdeněk Štybar vybudoval pozici pro Juliana Alaphilippa. Nakonec se ve sjezdu sjela asi desetičlenná skupinka, kde nechyběli Sagan, Kwiatkowski, Valverde, Nibali, Van Aert, Mohorič nebo Dumoulin. Dojíždět do čela zkoušel i John Degenkolb, bohužel mu spadl řetěz a z boje o výhru vypadl. První svoje štěstí na rovině zkusil mistr Evropy Matteo Trentin, ale neúspěšně. Rozhodovalo se až v závěrečném spurtu, ve kterém měl nejvíce sil Julian Alaphilippe a porazil druhého Olivera Naesena a třetího Michala Kwiatkowskiho.
Jeden z domácích miláčků Fabio Aru se na startu Gira d′Italia neukáže. Může za to operace kyčelní tepny v levé noze. Aruovi se dostatečně neprokrvovala noha a nemohl tedy předvádět takové výkony, které se od něj očekávaly. Osmadvacetiletý Ital zmešká podstatnou část sezóny, ale doufá, že po operaci se vrátí na vrchol a bude schopen bojovat se soupeři o nejvyšší příčky.
Konec týmu Sky jak jej známe
V roce 2010 založil Dave Brailsford nový tým. Tým Sky měl za cíl vyhrát do roku 2015 vyhrát Tour de France s Britským jezdcem. To se jim povedlo už v roce 2012 s Bradley Wigginsem. Od té doby přišly čtyři triumfy Chrise Frooma na Tour, jeden na Vueltě, jeden na Giru a další žlutý dres díky Geraintu Thomasovi. K tomu Michal Kwiatkowski přidal výhru na Milán – San Remo a Wout Poels na Liége-Bastogne-Liége.
Ovšem společnost Sky oznámila, že po sezóně ukončí sponzoring týmu. Největší tým cyklistiky ihned začal hledat nového sponzora. Nabídku údajně poslal Oleg Tinkoff, zájem údajně měla i kolumbijská vláda, ale ani jedno nebylo úspěšné. Nedávno se do hry vložil i nejbohatší Brit Sir Jim Ratcliffe se svojí chemickou společností INEOS.
Podle nejnovějších zpráv bude tým Sky existovat jen do 30. dubna. Už od 1. května by se měl změnit název na Team INEOS a první závod v nových barvách by měl být domácí etapák Kolem Yorkshiru.
Název změní i Direct Energie
Tým Sky nebude jediným, kdo změní svůj název během sezóny. Už před Paříž-Roubaix čeká změna i tým Direct Energie. Sestava, kterou vede Jean-René Bernadeau, bude mít nového titulárního sponzora. Konkrétně se bude jednat o petrochemického giganta Total.
Tato změna jen podporuje obnovenou snahu vrátit Bernadeaův tým do World Tour. Total přinese do týmu nemalé finanční prostředky, které tým posunou vpřed a udělají z něj velkého hráče na přestupovém trhu.
Grand Départ 2020 bude hostit Nice. To byla známá věc. V týdnu však představitelé Tour de France, v čele s Christianem Prudhommem, odhalili trasu prvních dvou etap. Obě budou startovat i končit v Nice a navštíví známá stoupání ze závodu Paříž-Nice.
V úvodní etapě nás čeká 170 kilometrů, na kterých jezdci zvládnou tři okruhy přes kopec Aspremont. V tom posledním ještě uhnou na vrchol Levens, než se spustí do Nice a patrně sprinterského finiše.
Druhý den už spurterský s velkou pravděpodobností nebude. Jezdci pojedou 190 kilometrů, prvních 45 po rovince, než začnou stoupat na Col de la Colmiane (16,3 km a 6,2% v průměru). Z něj jezdci sjedou, ale ihned začnou stoupat na Col de Turini (14,9 km a 7,3% v průměru).
Col de Turini je známé především z Rally Monte Carlo. Letos se toto stoupání dostalo do itineráře Paříž-Nice a nabídlo skvělý závěr 7. etapy tohoto závodu. Příští rok se tedy poprvé objeví i na Tour de France. Z Col de Turini balík klesne zpět do Nice, aby vyrazil na proslulé stoupání ze závodu Paříž-Nice Col d′Éze (7,8 km a 7% v průměru). To vyvrcholí na 157 kilometru etapy. Odtud bude následovat sjezd, kratší výstup na Col des Quatre Chemins, odkud to bude už pouhých 9 kilometrů do cíle.
Zbylé divoké karty na Tour jsou rozdány
A u Tour de France ještě zůstaneme. V týdnu pořadatelé také oznámili, které dva týmy budou na závodě startovat. Na dvě volná místa si zálusk dělaly týmu Arkéa-Samsic, Direct Energie a Vital Concept. Týmy Cofidis a Wanty-Groupe Gobert svoji účast měly potvrzenou již dříve.
Pořadatelé oznámili, že na startu se ukáže také Direct Energie, což je tradiční tým, který pravidelně startuje a navíc dokáže získávat i výrazné výsledky. Startovní listinu doplní ještě Arkéa-Samsic, která se na Tour objevuje pravidelně od roku 2014. Naopak tým Vital Concept neuspěl s žádostí o start ani napodruhé.
Sen Andrei Tafiho se rozplynul
Vítěz slavného Paříž-Roubaix z roku 1999 Andrea Tafi se na startu letošního ročníku jako jezdec neukáže. Letos dvaapadesátiletý Ital v říjnu oznámil, že by chtěl startovat na Roubaix a oslavit tak 20 let od svého triumfu. Tafi se poohlížel po týmu, který by mu poskytl šanci, jenže nikdo o Itala zájem nejevil.
Proto byl vymyšlen nový plán, při kterém měl Tafi jet několik minut před pelotonem a oslavovat s fanoušky svůj triumf. Jenže ani tento plán nedopadne, protože se Tafi zranil. Doma v Toskánsku nastoupil k závodu a zlomil si při něm klíční kost. Na Roubaix se tak podívá pouze jako VIP host.
Cyclingnews (2017): Collarbone fracture ends Tafi′s dream of racing Paris-Roubaix, http://www.cyclingnews.com/news/collarbone-fracture-ends-tafis-dream-of-racing-paris-roubaix/ (19. 3. 2019)
Cyclingnews (2017): 2020 Tour de France will begin with two road stages in Nice, http://www.cyclingnews.com/news/2020-tour-de-france-will-begin-with-two-road-stages-in-nice/ (19. 3. 2019)
Cyclingnews (2017): Total to replace Direct Energie as title sponsor ahead od Paris-Roubaix, http://www.cyclingnews.com/news/total-to-replace-direct-energie-as-title-sponsor-ahead-of-paris-roubaix/ (19. 3. 2019)
Cyclingnews (2017): Team Sky to become Team Ineos from May 1, http://www.cyclingnews.com/news/team-sky-to-become-team-ineos-from-may-1/ (21. 3. 2019)
K personalizaci obsahu a reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze naší návštěvnosti využíváme soubory cookie. Informace o tom, jak náš web používáte, sdílíme se svými partnery působícími v oblasti sociálních médií, inzerce a analýz.SouhlasímVíce info