Ve velmi náročném cílovém stoupání 17. etapy udržel svůj náskok irský jezdec Dan Martin (Israel Start-Up Nation) a v divácké atmosféře jako v časech před koronavirem zvítězil před dotírajícím João Almeidou (Deceuninck-QuickStep) a Simonem Yatesem (BikeExchange). Díky krizi několika favoritů se přesypalo i celkové pořadí, ale stále vede Egan Bernal (Ineos Grenadiers) o 2:23 min. před Damianem Carusem (Bahrain-Victorious).
Etapa z Canazei na vrchol Sega di Ala byla 193 kilometrů dlouhá. Po zvlněném a spíše klesavém začátku následovalo stoupání 3. kategorie do Sveseri, kde byl první Dries de Bondt (Alpecin-Fénix), jeden z devatenácti závodníků pracně utvořeného úniku. V této skupině jel například také vedoucí závodník vrchařské soutěže Geoffrey Bouchard (AG2R), Dan Martin, Jan Hirt a Andrea Pasqualon (oba Intermarché-Wanty-Gobert), Gianni Moscon (Ineos Grenadiers) nebo Antonio Pedrero (Movistar).
Stoupání na Passo San Valentino
Po sjezdu a následující rovině se dvěma sprinterskými prémiemi se začalo stoupat 16 kilometrů na Passo San Valentino (1. kategorie, průměr 7,6%). Únik začal pomalu ztrácet jak vteřiny ze svého čtyřminutového náskoku, tak mnohé závodníky. Za polovinou stoupání již vpředu zůstala jen čtveřice Moscon, Martin, Pedrero a Bouchard, ale Dan Martin nasadil takové tempo, že Geoffrey Bouchard začal zaostávat. Před vrcholem se však dokázal na čelo vrátit a získat na prémii plných 40 bodů, čímž si zajistil modrý trikot před Eganem Bernalem i pro další dny.
Ve sjezdu z Passo San Valentino postihl pád zadní skupinu pelotonu. Přes svodidla přeletěl Remco Evenepoel (Deceuninck-QuickStep), na zemi se ocitl Giulio Ciccone (Trek-Segafredo) i vrchaři týmu Simona Yatese Nick Schultz a Mikel Nieve. Naštěstí se vše snad obešlo bez větších zranění.
Stoupání Sega di Ala
Cílové stoupání v délce 11 kilometrů s průměrem 9,6% předvedlo jezdcům, proč měla dnešní etapa nejvyšší profilové skóre z letošního Gira.
Čtveřice na čele měla v začátku stoupání již jen okolo 2 minut náskoku. Dan Martin se brzy rozhodl k útoku. Antonio Pedrero si držel své tempo, za ním zůstali Moscon a Bouchard. Na šesti kilometrech před cílem měl Dan Martin stále něco přes minutu na skupinu favoritů, ve které pracoval především Jonathan Castroviejo pro Egana Bernala. V prudkých 12% pasážích se do problémů dostali jezdci první desítky – Aleksandr Vlasov (Astana), Romain Bardet (DSM) a Hugh Carthy (EF Education-Nippo). K Bernalovi zacouval ještě Gianni Moscon a skupina favoritů měla v té chvíli asi 12 závodníků.
Pak zaútočil João Almeida. Ineos jej nechal jet, ale za okamžik se zvedl i Simon Yates a britský tým musel reagovat. V nejprudších pasážích (až 17%) se však Egan Bernal dostal do výrazné krize. Daniel Martínez na něj musel čekat, naopak zezadu si ho dojeli Damiano Caruso a Diego Ulissi (UAE-Team Emirates).
Dan Martin nakonec už svoji šanci na etapové vítězství nepustil. Druhý João Almeida dokázal svému týmu, že možná on měl být jeho lídrem. Celkovou ztrátu však už má příliš vysokou. Třetí Simon Yates na prahu třetího týdne Gira důrazně ukázal soupeřům svou stoupající formu, snížil svou ztrátu na Bernala o více než minutu na současných 3:23 a posunul se na pódium. Celkově čtvrtý a pátý Vlasov a Carthy jsou o další tři minuty pozadu.
Nakonec zpráva ze zákulisí. Egan Bernal ve včerejším volném dni ukončil dohady, že by se svojí skvělou formou mohl jet i Tour de France. Kvůli svým (snad) vyléčeným problémům se zády nepojede pravděpodobně ani na olympiádu, pouze Vuelta je teoreticky možná.
/zdroj obrázků: cyclingnews.com/
Giro d'Italia 2021, 17. etapa
P. | Jméno | Tým | Čas/Body | |
---|---|---|---|---|
1 | Dan Martin | ISN | 4:54:38 | |
2 | João Almeida | DQT | + 0:00:13 | |
3 | Simon Yates | BEX | + 0:00:30 | |
4 | Diego Ulissi | UAD | + 0:01:20 | |
5 | Damiano Caruso | TBV | + 0:01:20 | |
6 | Daniel Martínez | IGD | + 0:01:23 | |
7 | Egan Bernal | IGD | + 0:01:23 | |
8 | Antonio Pedrero | MOV | + 0:01:38 | |
9 | Pello Bilbao | TBV | + 0:01:43 | |
10 | George Bennett | TJV | + 0:02:21 |