Necelý týden po zveřejnění trasy Tour de France odhalili své plány pro příští rok také organizátoři Giro d’Italia. Italská Grand Tour se vytasí hned se třemi kratšími – ovšem nikoli rovinatými – individuálními časovkami. Dojezd závodu se po devíti letech vrátí do Verony.
Ani tentokrát u slavnostního odhalení programu nechyběl Chris Froome, coby poslední vítěz. Zaujal svou dobrou italštinou, ačkoli se v ní tehdy jednoznačně nevyjádřil k účasti na Giro d’Italia 2019. Později pak oznámil, že se bude soustředit na Tour. Oficiální itinerář závodu z velké části jen potvrdil to, o čem si cyklistický svět nějakou chvíli šuškal. Italský deník La Stampa se totiž dostal k plánům pořadatele Gira, RCS Sport, již po polovině října.
Profil 13. etapy Giro d’Italia 2019
Druhý závodní blok
Druhý závodní blok začne nedaleko od boloňského startu. Tranzitní etapy z Ravenny do Modeny a z Carpi do Novi Ligure ponechají na čele celkové klasifikace mistry časovky. 158 kilometrů z Cunea do Pinerola pak poslouží asi spíše úniku než útokům favoritů. Zásadní změny v top 10 tedy přijdou až při třinácté zkoušce. Značně očekávaný dojezd k jezeru Lago Serrù může ve 2247 metrech zhatit jen sníh, jinak 20,3 km do 5,9 % nabídne úžasnou podívanou. I čtrnáctá etapa bude horská a pekelně náročná. Pětici vrchařských prémií uzavře desetikilometrový výjezd na Colle San Carlo a po sjezdu finále v Courmayeur, při úpatí Mont Blancu. A jezdci si neodpočinou ani v neděli, kdy 232 kilometrů dlouhá etapa inspirovaná trasou klasiky Il Lombardia vyzve k novým akceleracím.
Náročný závěrečný týden
Šestnáctá etapa, to bude opět souboj organizátorů s počasím. Snad dovolí zdolat 2618 metrů vysoké Passo Gavia, jež by mělo následovat ještě legendární Mortirolo a kousavé finální kilometry do Ponte di Legno. V sedmnácté etapě kopce zmírní, na jeden z nich se zato bude v Anterselvě dojíždět.
Profil 19. etapy Giro d’Italia 2019Poslední spurterskou etapu (s pořadovým číslem osmnáct) vystřídají další dva horské dojezdy italského severovýchodu. Cílem devatenácté etapy, v níž se možná ještě bude taktizovat, bude San Martino di Castrozza a dvacátá etapa, skoro bez roviny, skončí na Monte Avena. Zdálo by se, že tím bude hotov i boj o růžový trikot, podobné úvahy se však snadno vymstí. 15,6 kilometrů veronské časovky bude z více než čtvrtiny tvořit stoupání s průměrem 4,5 %. Najet tu pár desítek vteřin není takový problém.
Shrnutí
Jaké tedy je na papíře Giro d’Italia 2019? Časovky jej ohraničují, ovšem celková porce ani ne 60 kilometrů a zvlněné profily relativizují výhodu Toma Dumoulina. Dále je tu pětice horských dojezdů – tři z nich v závěrečném týdnu, kde je doplňuje brutální šestnáctá etapa. I kvůli tomu až do Verony dorazí minimum spurterů. Bude mezi nimi Elia Viviani, obhájce bodového prvenství? Rodák z předměstí Verony slíbil, že udělá vše, aby „do svého města“ dojel. Italského šampióna doplní ve startovní listině další domácí hvězda Vincenzo Nibali. Vyzyvateli Dumoulina by však v kopcích měli ještě větší měrou být Primož Roglič a loňský velký poražený Simon Yates. To Egan Bernal který ve dvaadvaceti měl dostat první velkou šanci jet na sebe na Grand Tour, si po zranění bude muset ještě počkat. S podporou Jana Hirta pak bude barvy Astany zviditelňovat Miguel Ángel López a pokusí se vylepšit třetí pozici v celkovém pořadí z roku 2018.